Din nou 1 ianuarie… Începutul anului ne găsește, de cele mai multe ori, prinși între ecourile unei bucurii exterioare și nevoia tainică de sens. Lumea grăbește pașii spre „un nou început”, măsurând timpul în promisiuni, artificii și planuri, în timp ce Biserica, cu discreția ei caracteristică, ne cheamă să privim începutul dintr-o altă perspectivă: cea a istoriei mântuirii.
Pe 1 ianuarie, când calendarul civil se reînnoiește, calendarul liturgic ne așază înainte o sărbătoare care trece aproape neobservată, dar care concentrează în ea una dintre cele mai adânci mărturisiri despre Dumnezeu: Tăierea împrejur a Domnului nostru Iisus Hristos. În a opta zi după Nașterea Sa, Hristos intră deplin în condiția omenească, asumând Legea, timpul, rânduiala și chiar durerea, pentru ca nimic din ceea ce este omenesc să nu rămână în afara lucrării mântuitoare.
În cele ce urmează, am adunat cinci aspecte teologice care, deși nu sunt întotdeauna evidențiate, pot ajuta la o înțelegere mai profundă și mai așezată a sărbătorii Tăierii împrejur a Domnului și a locului ei în iconomia mântuirii.
1. Hristos Se supune Legii
Tăierea împrejur a Mântuitorului nu este un gest formal, ci o realitate teologică fundamentală. Deși El este Fiul lui Dumnezeu, Dătătorul Legii și împlinirea tuturor făgăduințelor, Hristos primește rânduiala Legii Vechiului Testament, arătând că mântuirea nu se face prin anularea Legii, ci prin asumarea ei. Prin acest act, Domnul arată că nu disprețuiește condiția umană și nici rânduielile care au pregătit venirea Sa. El nu Se situează deasupra omului, ci intră în istoria lui, asumând până și semnul legământului vechi, pentru a-l transfigura din interior. Părinții Bisericii subliniază că această supunere este o formă de smerenie dumnezeiască, prin care Hristos vindecă neascultarea protopărinților și arată că ascultarea este calea adevăratei libertăți.
Tăierea împrejur devine astfel prima picătură de sânge vărsată pentru omenire, o anticipare tainică a Crucii, în care ascultarea Fiului va merge până la moarte.
2. Ziua a opta
Tăierea împrejur are loc în cea de-a opta zi de la Nașterea Mântuitorului. Ziua a opta are, în gândirea biblică și patristică, o semnificație care depășește cronologia. Dacă cele șapte zile definesc timpul creației, ziua a opta indică ieșirea din timp, deschiderea spre veșnicie. De aceea, ea este asociată cu învierea, cu Împărăția lui Dumnezeu, cu viața care nu se mai supune stricăciunii.
Sfântul Andrei Criteanul arată că această zi este „completarea celor șapte și începutul celor viitoare”, o trecere de la existența biologică la afirmarea personală și spirituală. În această zi, copilul primea nu doar semnul legământului, ci și numele, adică intrarea sa conștientizată de comunitate în istorie și în poporul lui Dumnezeu. Faptul că Hristos primește tăierea împrejur în ziua a opta nu este întâmplător: El este Cel Care inaugurează veacul ce va să fie, Cel Care face din timp o poartă spre veșnicie.
3. Punerea Numelui Iisus
În ziua tăierii împrejur, Pruncul primește Numele Iisus, așa cum fusese vestit de Arhanghelul Gavriil. În Scriptură, numele nu este o „etichetă”, ci o revelație a persoanei. A numi înseamnă a chema la existență, a arăta sensul vieții și direcția ei. Numele „Iisus” înseamnă „Dumnezeu mântuiește” și concentrează întreaga iconomie a mântuirii. Prin acest Nume, Fiul lui Dumnezeu Se arată ca Mântuitor al lumii, iar omenirea primește cheia înțelegerii lucrării Sale. Mai târziu, Apostolii vor propovădui că „nu este sub cer alt nume dat oamenilor în care trebuie să ne mântuim”. Această realitate arată și valoarea incomensurabilă a persoanei umane: omul este purtător de nume, de chemare și de sens încă din primele zile ale existenței sale. Viața nu este anonimă, ci personală, iar acest adevăr stă la temelia întregii antropologii creștine.
4. Simbol profetic al Botezului
Sfântul Apostol Pavel vede în tăierea împrejur un simbol profetic al Botezului: „dezbrăcarea de trupul cărnii” și îmbrăcarea în Hristos (Coloseni 2, 11). Ceea ce era semn exterior devine, în Noul Testament, lucrare lăuntrică a harului. Tăierea împrejur marca apartenența la poporul ales; Botezul marchează intrarea în Trupul lui Hristos. Dacă în Vechiul Testament legământul era limitat etnic și ritual, în Hristos el devine universal și duhovnicesc. Omul nu mai este definit printr-un semn în trup, ci prin transformarea inimii.
5. Icoană a smereniei lui Dumnezeu
Tăierea împrejur a Domnului este una dintre cele mai puternice icoane ale smereniei dumnezeiești. Dumnezeu acceptă durerea, supunerea și rânduiala omenească pentru a vindeca omul din interiorul propriei sale istorii. Într-o lume care idolatrizează succesul, autonomia și autosuficiența, această sărbătoare ne arată că adevărata putere este puterea iubirii smerite. Hristos nu mântuiește prin forță, ci prin ascultare; nu prin dominație, ci prin jertfă. Această smerenie a Bunului Dumnezeu devine model pentru viața creștinului: înnoirea nu se face prin rupere violentă de trecut, ci prin așezarea vieții în ritmul lui Dumnezeu.
Așadar, sărbătoarea Tăierii împrejur a Domnului ne așază, încă din prima zi a anului, înaintea unei alegeri esențiale: aceea a modului în care ne raportăm la timp, la începuturi și la propria noastră viață. De obicei, lumea propune începuturi zgomotoase, marcate de petreceri fără substanță. Biserica, în schimb, ne cheamă la un început așezat, în lumină, sub semnul rugăciunii și al Numelui lui Hristos. Tăierea împrejur a Domnului este, de fapt, o sărbătoare a începuturilor tainice, în care smerenia dumnezeiască deschide omului drumul spre desăvârșire și spre viața veșnică.
Doamne Iisuse Hristoase, Cel ce ai primit tăierea împrejur pentru mântuirea noastră și ai sfințit începuturile vieții omenești, caută cu milostivire spre noi în acest an! Că Tu ești începutul și sfârșitul, viața și mântuirea noastră și Ție slavă înălțăm, Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin!
Aducem în atenția dumneavoastră, cu acest prilej, cea mai frumoasă colecție din on-line a icoanelor Mântuitorului nostru Iisus Hristos, la cele mai bune prețuri – icoane potrivite atât ca dar și încununare a unui moment deosebit din viața celor apropiați, dar și dacă doriți, pur și simplu, să vă îmbogățiți colțul de rugăciune. Click pe linkurile aflate sub icoanele de mai jos pentru detalii și comenzi:










