Arhim. Efrem Vatopedinul a primit, la Iași, cea mai înaltă distincţie a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei: „Cu dor de Hristos, să ne unim cu El şi să fim împreună cu El în veci!”

Părintele Stareț Efrem, starețul Sfintei și Marii Mănăstiri a Vatopedului din Muntele Athos și-a început vizita în Mitropolia Moldovei și Bucovinei miercuri, 14 decembrie. După cele trei zile de slujire și împreună-rugăciune de la Mănăstirea Diaconești, sâmbătă, 17 decembrie, Părintele Stareț Efrem, alături de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan, Arhiepiscopul Iașilor și Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, s-au îndreptat către Mănăstirea nemțeană Agapia. Poate nu este întâmplător faptul că, tocmai în ziua în care Biserica noastră i-a pomenit pe Sfinții Cuvioși Atanasie, Nicolae și Antonie, ctitorii Mănăstirii Vatoped, starețul de astăzi al Vatopedului vine în țara Moldovei pentru a duce gând și cuvânt de folos monahilor și monahiilor de pe aceste meleaguri.

În glas de clopot și de toacă, la orele amiezii, înalta delegație a fost întâmpinată de către Arhim. Petroniu Marin, starețul Mănăstirii Pângărați și exarhul mănăstirilor din Zona Neamț și de către maica stareță, stavrofora Olimpiada Chiriac, dimpreună cu obștea așezării monahale, care numără nu mai puțin de 273 de viețuitoare. Au fost prezenți, de asemenea, stareți și starețe ale mănăstirilor din zonă, monahi precum și preoți din zonele învecinate sau care au slujit aici de-a lungul anilor, alături de mulțime de credincioși și prieteni ai Agapiei.

Ca într-un fel de sinaxă monahală, participanții s-au îndreptat către sala de conferințe a mănăstirii, loc în care Părintele Mitropolit Teofan a dat cuvântul Părintelui Stareț Efrem, care a rostit un cuvânt de folos despre vocația monahului, care îşi găseşte sensul vieţii în comuniunea cu Dumnezeu și despre misiunea de revigorare duhovnicească, de întoarcere la autentic, pe care monahismul românesc o poate împlini în cadrul Bisericii. Asemenea sinaxelor arhicunoscute și atât de folositoare, la care Părintele Stareț Efrem a participat în mediul on-line, monahii și monahiile au putut adresa întrebări legate de viața duhovnicească din mănăstirile în care viețuiesc sau pe care le păstoresc și au primit răspunsuri profunde și edificatoare.

A doua zi, pe 18 decembrie, în Duminica dinaintea Nașterii Domnului (a Sfinților Părinți după trup ai Domnului), starețul Sfintei și Marii Mănăstiri a Vatopedului, alături de Înaltpreasfințitul Mitropolit Teofan au împreună-slujit acasă la Sfânta Cuvioasă Parascheva, în Catedrala Mitropolitană din Iași, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi.

După citirea pericopei evanghelice rânduite, Părintele Stareț Efrem a rostit un cuprinzător cuvânt de învățătură înaintea credincioșilor în care a vorbit despre Taina Naşterii după trup a Domnului nostru Iisus Hristos, cea mai grăitoare expresie a dragostei lui Dumnezeu pentru oameni:

Este o mare binecuvântare a lui Dumnezeu faptul că ne aflăm aici, în Catedrala Mitropolitană din Iași unde se află moaștele Sfintei Parascheva, ale Sfântului Iosif cel Milostiv și alte multe părticele de sfinte moaște, însă lucrul cel mai important dintre toate, aici, este IPS Teofan, care se află astăzi în fruntea soborului care săvârșește Sfânta Liturghie și mă bucur că se împlinește predania care zice că predica la Sfânta Litughie se face după citirea Sfintei Evanghelii.

Pentru că mereu biserica, în calitate de maică, la toate slujbele, ne dăruiește cuvântul evanghelic. Şi la Taina Sfintei Liturghii, în care se dă în dar Harul, mintea se deschide de către Har, în dar, ca să priceapă scripturile. Pentru că Dumnezeu l-a zidit pe om după Chipul şi Asemenarea Sa şi l-a zidit că se se desfăteze în Slava lui Dumnezeu. Însă, omul nu a reuşit acest lucru şi a căzut, a alunecat, a săvârşit marea greşeală a căderii. Şi vedem astăzi, la citirea Sfintei Evanghelii, care este în Duminica dinaintea Naşterii Domnului, că maica noastră, Biserica, face o recapitulare ca să lege Vechiul Testament de Noul Testament. Vrea să ne sublinieze faptul că Noul Testament nu este doar istoria poporului evreu, ci este prezenţa lui Dumnezeu-Cuvântul neîntrupat. Și că Noul Testament este prezența lui Dumnezeu-Cuvântul Întrupat. Și noi venim în perioada această nouă pe care o trăim după Întruparea lui Dumnezeu-Cuvântul, care este o Taină de neînțeles și despre care Sfinţii Părinţi subliniază faptul că Taina deşertării dumnezeieşti a lui Dumnezeu-Cuvântul nu va putea fi tâlcuită în mod absolut nici după A Doua Venire. Şi vedem că azi, Sfântul Evanghelist Matei ne spune în amănunt începutul neamului din care a venit Hristos ca Dumnezeu şi Om. Şi atunci când spune aceasta, nu înţelegem că este 50% Dumnezeu şi 50 % om, ci înțelegem, credem și acceptăm că este 100% Dumnezeu și 100% om. Şi o vedem pe Maica Domnului care a primit Buna Vestire în Nazaret și trebuie să subliniem întotdeauna că Hristos cel Întrupat nu s-a arătat pentru prima oară în Betleem, ci acolo s-a născut. S-a arătat şi s-a făcut om în pântecele Născătoarei de Dumnezeu, în Nazaret. Şi îl vedem pe Dreptul Iosif, pe care a început să-l coste această mare slujire de a fi ocrotitor al Maicii Domnului. A început să fie stăpânit de gânduri, întristat şi se găsea într-un impas văzând-o pe Maica Domnului însărcinată. A început să fie cuprins de fel și fel de gânduri, încât a vrut pe ascuns să o lase pe Ea. Şi ne întrebăm: nu ar fi putut Dumnezeu, prin Arhanghelul Gavriil, să îi spună: „Iosif, când o vei vedea însărcinată pe Maria, să nu te îngrijorezi, că este de la Duhul Sfânt”.  Și, cu toate acestea, nu i-a zis-o. Când i-a zis-o, totuşi? Când a ajuns la marginea ispitei. Când a primit şi a trăit până la sfârşit Crucea lui Hristos înainte de răstignire.

Și, după cum spune Sfântul Efrem Katunakiotul, care păzea cuvântul Sfântului Iosif Isihastul, „la sfârşitul răbdări istovitoare, se arată în chip simțirt Harul lui Dumnezeu”. Şi atunci, fraţii mei, a răsuflat ușurat Iosif. Atunci, au plecat gândurile de îndoială şi frică, căci se gândise ca nu cumva unul dintre fiii săi mai mari să o fi înşelat pe această curată fecioară. Şi i-a zis îngerul: se va chema Iisus copilul, Pruncul cel Nou. Şi avem acest mare eveniment în care Dumnezeu s-a făcut Om, pentru că omul să se facă Dumnezeu. Este o Taină, fraţii mei, la care suntem chemaţi noi toţi, ca mădulare ale Sfintei Biserici, să o trăim şi să ne unim cu Hristos, făcându-ne părtaşi acestui mare Dar, aceluia de a ajunge Dumnezei după Har. Este o mare cinste, o binecuvântare foarte mare. Fie ca Harul lui Dumnezeu să ne ajute, astfel încât noi toţi, cu dor de Hristos, să ne unim cu El şi să fim împreună cu El în veci. Amin!”.

La finalul Sfintei Liturghii, Părintele Mitropolit Teofan i-a mulțumit Părintelui Stareț Efrem pentru slujire, pentru darul de preț pe care l-a făcut Mitropoliei aducând un fragment din osemintele părintelui Dionisie Ignat și pentru bunăvoința de care dă dovadă ori de câte ori pelerinii români calcă pragul Sfintei și Marii Mănăstiri Vatoped:

„Mulțumim Părintelui Stareț Efrem pentru că, împreună cu câţiva călugări greci şi români, cu credincioşi din Grecia şi din România care sunt mai apropiaţi Sfinției Sale, petrec împreună câteva zile în Mitropolia Moldovei și Bucovinei, bucurându-ne pe noi şi nădăjduim că şi dânşii se bucură de întâlnirea cu poporul lui Dumnezeu din această parte de ţară binecuvântată. Între Moldova şi Sfântul Munte Athos s-au stabilit de-a lungul veacurilor foarte frumoase şi statornice legături. Mulţi călugări de-a lungul vremii s-au aşezat în Sfântul Munte, mulți greci sau ciprioţi s-au aşezat pentru o vreme aici, în Moldova, și nădăjduim că aceste frumoase legături care au constituit un ajutor reciproc în vreme de cumpănă, când pentru unii, când pentru alţii, să continuie, pentru că Biserica lui Hristos este una, oriunde se slăveşte Preasfânt Numele Domnului întru drepata credință. De aceea, îi mulțumim Părintelui Stareț Efrem pentu împreuna-rugăciune de astăzi și de ieri […]. Țin a-i mulțumi și pentru găzduirea caldă pe care o arată pelerinilor români. Sunt sute, poate mii de bărbați din România care petrec cel puțin o noapte la Vatoped bucurându-se de primirea acestei Sfinte şi Mari Mănăstiri. Şi, ca semn de mulţumire, de gratitutine, din partea noastră, a tuturor, îi oferim părintelui Crucea noastră Moldavă. Îi mulţumim părintelui Efrem şi pentru faptul că ne-a adus aseară și a lăsat aici, la Sfânta Mitropolie, o parte din osemintele binecuvântate ale Părintelui Cuvios Dionisie cel orb de la Colciu, un schit care aparține de Mănăstirea Vadoped. Cu ajutorul lui Dumnezeu și cu rugăciunile noastre, ale tuturor, acest bărbat de seamă, născut în ținutul cel binecuvântat al Botoșanilor, prin bunăvoința Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, a Sanctității Sale, Patriarhul Bartolomeu și cu rânduiala cea stabilită de biserică, se vor împlini toate cele legate de canonizarea Sfinției Sale și atunci, după canonizare, voi aduce sfintele moaște în fața dumneavoastră pentru a ne bucura cu toții de acest dar binecuvântat și preaslăvit. Să ne ajute Dumnezeu cu al Său Har și cu a Sa iubire de oameni. Amin!”.

Tot duminică, 18 decembrie, începând cu ora 17.00, Părintele Stareț Efrem a participat la concertul de colinde al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, la finalul căruia a adresat un cuvânt de folos spectatorilor prezenți în cadrul unei mini-conferințe. De asemenea, luni, 19 decembrie, Părintele Stareț va fi prezent alături de Înaltpreasfințitul Mitropolit Teofan al Moldovei și Bucovinei la Mănăstirea Zosin, pentru a adresa un cuvânt de folos monahilor și monahiilor din zona județului Botoșani, iar mai apoi la concertul de colinde desfășurat la Casa Sindicatelor din Municipiul Botoșani. Intrarea la cele două concerte de colinde este liberă!

Credit fotografii: https://www.doxologia.ro