În data de 29 iunie a fiecărui an, Biserica noastră Ortodoxă îi prăznuiește pe Sfinții Apostoli Petru și Pavel, cei doi mari corifei ai creștinismului. Această sărbătoare, cunoscută ca Sărbătoarea sau Praznicul Sfinților Apostoli, este un bun prilej pentru a reflecta asupra misiunii lor extraordinare, curajului în propovăduirea Evangheliei și contribuției lor la întemeierea și întărirea Bisericii lui Hristos. Deși diferiți ca personalitate și chemare, Petru, pescarul devenit „piatra” Bisericii, și Pavel, fostul prigonitor transformat în „Apostolul neamurilor,” au lucrat împreună, fiecare în felul său, pentru a răspândi lumina credinței. În această zi, așadar, ne amintim nu doar virtuțile lor, ci și de provocările pe care le-au întâmpinat, inclusiv momentele de tensiune dintre ei, care au fost călăuzite de Duhul Sfânt spre consolidarea unității și adevărului creștin.
Dacă în anii trecuți v-am povestit despre modul în care Sfinții Apostoli Petru și Pavel au fost martirizați sau despre originea și semnificația profundă a numelor lor, anul acesta ne-am gândit să vă aducem în atenție un episod mai puțin cunoscut și rar abordat în cadrul predicilor: chiar și cei mai mari dintre Apostoli, Petru și Pavel, au avut momente de neînțelegere. De ce s-au certat acești doi piloni ai creștinismului? Care au fost circumstanțele și implicațiile acestei dispute pentru Biserica primară? Vă invităm să descoperim împreună această filă din istoria creștinismului în rândurile de mai jos!
Cine au fost Sfinții Apostoli Petru și Pavel?
Sfântul Apostol Petru era pescar din zona Betsaidei, aproape de Marea Galileei, şi se numea Simon înainte de a se întâlni cu Hristos. Era frate cu Sfântul Apostol Andrei, „cel întâi chemat” la slujirea și urmarea dreptei credinţe. Când și-a început activitatea misionară, Petru era deja căsătorit și locuia în Capernaum, împreună cu soacra sa. Sfintele Scripturi nu menționează niciun detaliu legat de soția sa. Singura informație legată de acest aspect este aceea că el mergea în călătoriile misionare alături de soție, după cum putem deduce din Epistola întâi către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel: „N-avem, oare, dreptul să purtăm cu noi o femeie soră, ca şi ceilalţi apostoli, ca şi fraţii Domnului, ca şi Chefa?” (I Cor. 9, 5). Prin predica pe care a ținut-o în ziua Cincizecimii, a convertit 3000 de oameni la adevărata credință, aceștia primind imediat Sfântul Botez. A propovăduit Evanghelia în Ierusalim, Samaria, Asia Mică și Babilon, iar spre sfârșitul vieții la Roma, loc în care a murit răstingit pe cruce, cu capul în jos, așa cum este zugrăvit și în unele icoane.
Sfântul Apostol Pavel a fost la început fariseu şi rabin evreu, ucenic al lui Gamaliel, (membru de frunte al Sinedriului la începutul secolului I d.Hr.) şi unul dintre cei mai buni cunoscători ai legii evreiești din vremea sa. Se numea Saul înainte de a se converti la dreapta credinţă şi era de origine din Tarsul Ciliciei. În zelul său față de religia părinților și a stăbunilor săi, Saul devenise un aprig persecutor al creștinilor, pe care îi considera adevărați dușmani ai credinței iudaice. Într-o zi, în drumul său spre Damasc, unde Saul se îndrepta pentru a-i aresta pe creștinii de acolo și a-i aduce la judecată în Ierusalim, Mântuitorul i se arată într-o lumină orbitoare, spunându-i: „Saule, Saule, pentru ce mă prigonești?”. În urma acestei vedenii minunate, Saul se convertește și primește Sfântul Botez. A mers în trei călătorii misionare, a scris 14 epistole și a murit la Roma, decapitat, din porunca împăratului Nero.
Disputa dintre Sfinții Apostoli Petru și Pavel
Contextul disputei dintre cei doi mari Apostoli este mai mult decât esențial, așa că îl vom prezenta în câteva cuvinte. Creștinismul, apărut în mediul iudaic, a început să se răspândească rapid și printre neamuri (păgâni). Această extindere a generat o serie de întrebări fundamentale, în special legate de aplicarea Legii mozaice pentru noii convertiți. Iudeii creștini, mulți dintre ei încă atașați de tradițiile și practicile Legii Vechiului Testament, considerau că tăierea împrejur și respectarea anumitor reguli alimentare erau obligatorii și pentru creștinii proveniți dintre neamuri. Această perspectivă, deși izvorâtă dintr-o înțelegere a moștenirii iudaice, risca să transforme creștinismul într-o sectă a iudaismului, limitându-i universalitatea și mesajul de mântuire prin har, nu prin faptele Legii.
Sfântul Apostol Petru, deși primise revelația divină cu privire la acceptarea neamurilor în Biserică (prin viziunea cu pânza plină de animale necurate și botezul sutașului Corneliu), a manifestat o anumită inconsecvență în practică. În Antiohia, el a început inițial să mănânce alături de creștinii proveniți dintre neamuri, demonstrând o deschidere față de aceștia. Însă, la sosirea unor iudei creștini din partea lui Iacov (considerați a fi adepți ai unei linii mai stricte, care insistau pe respectarea Legii mozaice), Petru s-a retras și s-a separat de creștinii dintre neamuri, temându-se de reacția celor din „tăierea împrejur”. Această atitudine a sa a influențat și pe alți iudei creștini, inclusiv pe Barnaba, care au adoptat o poziție similară, creând o diviziune în comunitatea creștină din Antiohia.
Sfântul Apostol Pavel, un apărător fervent al libertății în Hristos și al mântuirii prin credință, nu a putut tolera această manifestare. El a văzut în acțiunea lui Petru o abatere de la adevărul Evangheliei, o negare a principiului că în Hristos nu mai există deosebire între iudeu și elin. Pentru Pavel, compromisul lui Petru punea în pericol însăși esența mesajului creștin: mântuirea este un dar al lui Dumnezeu, primit prin credința în Iisus Hristos, și nu prin împlinirea ritualurilor Legii. De aceea, Pavel l-a confruntat pe Petru „în față”, în public, reproșându-i că, deși el însuși, fiind iudeu, trăia ca un păgân (adică nu se mai supunea strict Legii mozaice), îi silea pe păgâni să trăiască ca iudeii: „Iar când Chefa a venit în Antiohia, pe față i-am stat împotrivă, căci era vrednic de înfruntare. Căci înainte de a veni unii de la Iacov, el mânca cu cei dintre neamuri; dar când au venit ei, se ferea și se osebea, temându-se de cei din tăierea împrejur. Și, împreună cu el, s-au fățărnicit și ceilalți iudei, încât și Barnaba a fost atras în fățărnicia lor. Dar când am văzut că ei nu calcă drept, după adevărul Evangheliei, am zis lui Chefa, înaintea tuturor: „Dacă tu, care ești iudeu, trăiești ca păgânii și nu ca iudeii, de ce silești pe păgâni să trăiască ca iudeii?” Galateni (2, 11-14).
Demn de menționat este și faptul că disputa de la Antiohia nu a fost o simplă confruntare de personalități, ci o dezbatere teologică fundamentală, care a culminat cu Sinodul Apostolic de la Ierusalim (circa anul 50 d.Hr.). La acest sinod, sub călăuzirea Duhului Sfânt, s-a luat decizia definitivă că neamurile convertite la creștinism nu sunt obligate să respecte Legea mozaică, inclusiv tăierea împrejur. Această hotărâre, exprimată prin cuvintele „Părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă” (Faptele Apostolilor 15, 28), a confirmat viziunea lui Pavel și a deschis calea pentru universalitatea Bisericii, permițând creștinismului să se răspândească liber în întreaga lume, fără bariere etnice sau ritualice. Astfel, ceea ce a început ca o „ceartă” a devenit un moment providențial în dezvoltarea doctrinei creștine, clarificând natura mântuirii și identitatea Bisericii ca o comunitate deschisă tuturor popoarelor.
În preajma acestei zile speciale, ținem și noi, echipa Bizanticons Art, să aducem un gând bun tuturor celor care își serbează ziua onomastică: Petru, Petre, Petrică, Petrişor, Petronel, Pavel, Paul, Paula, Petronela, Petruţa, Paulina, Paulica, Pauliana și mulți alții. Le dorim bucurii, sănătate și spor în tot lucrul bun, sub ocrotirea și purtarea de grijă a Sfinților Apostoli Petru și Pavel. Venim, de asemenea, și cu ideea de cadou: o colecție minunată de icoane și volume dedicate acestor doi Sfinți Apostoli, potrivite fie pentru a încununa acest moment deosebit, fie spre a fi așezate în colțul de rugăciune ca semn de mulțumire adusă lor pentru ocrotirea și purtarea de grijă pe care o simțim neîncetat. Click pe linkuri aflate sub icoanele de mai jos pentru detalii și comenzi!










Foto credit: www.basilica.ro