Pentru că încă ne aflăm la vremea începuturilor, ne-am propus să dedicăm acest editorial de la începutul lui ianuarie unei problematici adusă în discuție an de an – atât în comunitățile parohiale, cât și în cele on-line: ce facem cu Aghiasma Mare, din anii trecuți, pe care am luat-o de la Bobotează? Este păcat să o aruncăm? În ce loc din casă este cel mai bine să o păstrăm pe parcursul anului? Aflați răspunsurile în rândurile de mai jos!
De ce să consumăm Aghiasma Mare?
În primul rând, înainte de a prezenta beneficiile Aghiasmei Mari, trebuie să știm că, termenul de „Aghiasmă” provine din termenul grecesc αγιάσμα, care denumește atât „apa sfințită”, cât și slujba propriu-zisă de sfinţire a ei, care se săvârșește doar de Bobotează. Îi spunem „Aghiasmă Mare” deoarece apa de la Bobotează are o putere deosebită, fiind sfinţită printr-o dublă epicleză, iar sfinţirea are loc în însăşi ziua în care Domnul nostru Iisus Hristos a sfinţit apele, prin botezul Său în apa Iordanului. De aceea, şi slujba Aghiasmei mari este mai dezvoltată şi mai solemnă ca la Aghiasma mică, iar cântările şi rugăciunile din cursul ei pomenesc în special Botezul Domnului în apele Iordanului.
În această zi, după o rânduială specială, preotul se roagă astfel, chemând Harul Sfântului Duh peste apa curată care stă dinaintea lui: „Şi-i dă ei harul izbăvirii şi binecuvântarea Iordanului. Fă-o pe dânsa izvor de nestricăciune, dar de sfinţenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtare a puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească. Ca toţi cei ce se vor stropi şi vor gusta dintr-însa să o aibă spre curăţirea sufletelor şi a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfinţirea caselor şi spre tot folosul de trebuinţă”.
Din Aghiasma Mare vom gusta timp de opt zile, în fiecare dimineață, înainte de a lua Anafora și de a consuma orice alt aliment. De ce? Pentru că nimic nu este mai important decât această hrană spirituală care poate, după cum vom vedea în continuare, să cureţe sufletele şi trupurile, spre vindecarea tuturor patimilor noastre.
Cum și unde păstrăm Aghiasma Mare?
O întrebare care ne-a fost adresată în repetate rânduri cu privire la acest subiect al Aghiasmei este următoarea: cum și unde să păstrăm Aghiasma Mare în casele noastre? Ce recomandă Biserica? Răspunsul ar fi următorul: dacă dorim să Aghiasma, o vom așeza în locuri aparte din locuința noastră, departe de zonele pe care le frecventăm zilnic. Purtând binecuvântarea lui Dumnezeu în urma rugăciunii preotului, Aghiasma Mare se păstrează în vase curate – recomandat să fie din sticlă – așezate la loc de cinste, care nu au mai fost folosite pentru păstrarea altor lichide.
Având putere sfințitoare și tămăduitoare, nu vom pune sticla sau vasul cu Aghiasmă Mare pe vreun raft din cămară, printre zarzavaturi sau murături, ci într-un loc de cinste din casa ori apartamentul în care locuim, lângă Sfânta Cruce, lângă o icoană și o candelă, pe care dacă n-o ținem aprinsă mereu, bine ar fi să o aprindem măcar duminica și în sărbătorile din timpul săptămânii.
După 14 ianuarie doar credincioşii ce primesc binecuvântare de la preotul duhovnic pot consuma Aghiasma Mare păstrată în condițiile de mai sus la vreme de necazuri, ispite, nevoi sau grele suferințe, si în special atunci când sunt opriţi de la Sfânta Împărtăşanie. De asemenea, credincioşii îşi pot stropi casele la vreme de încercări sau ispite grele ce pot să apară în vieţile lor dar tot cu binecuvântarea duhovnicului. După tradiție, credincioșii întrebuințează Aghiasma Mare și pentru stropitul animalelor din gospodărie, sfințind lumea din jur și chemând ajutorul lui Dumnezeu în noul an. De asemenea, după cum știm, aceasta este folosită în cadrul Bisericii noastre și în restul anului, în cadrul sfințirii sfintelor locașuri, a clopotelor, troițelor, a vaselor și a veșmintelor bisericești, a Antimiselor, a Sfântului Mir, dar și la Taina Sfântului Botez.
Ce facem cu Agiasma Mare din anii trecuți?
După cum bine știm, Aghiasma Mare se păstrează nestricată vreme îndelungată, rămânând tot aşa de proaspătă, de curată şi de bună la gust, ca şi atunci când a fost scoasă din izvor, fapt pe care îl remarcă, din vechime, Sfinţii Părinţi şi scriitorii bisericeşti. Ce facem, însă, atunci când în locul special din casa noastră se adună sticle de diferite dimensiuni, de la Boboteaza din anii trecuți? Cum procedăm, știind puterea ei, dar și faptul că, oameni fiind, putem greși, încurcând-o cu apă simplă, pusă într-o sticlă? La întrebarea din urmă, răspunsul este simplu: etichetăm sticla cu bandă de hârtie adezivă și scriem pe ea „Aghiasmă Mare”, cât mai lizibil, notând totodată și anul din care am luat-o.
Dacă din varii și binecuvântate motive nu putem păstra Aghiasma Mare, important de reținut e că nu o vom arunca la întâmplare, în orice loc, cu atât mai mult la coșul de gunoi, acolo unde sunt adunate resturi din bucătărie și din întreaga gospodărie. Pentru a nu fi întinată, cel mai potrivit ar fi ca Aghiasma Mare să fie vărsată fie pe un râu sau într-un izvor curat, fie să fie turnată în pământ, la rădăcina unui pom din curtea bisericii sau a gospodăriei, pământul fiind locul care dă pomilor hrana necesară și în care acestea își înfig rădăcinile încă de când sunt plante firave.
Într-o intervenție televizată pe această temă, unul dintre cei mai iubiți preoți ai Bisericii Ortodoxe Române, părintele Gheorghe Colțea, protopop de Bran-Zărnești (trecut la Domnul la mijlocul lunii septembrie a anului 2022), spunea: „Eu, personal, le indic credincioșilor să duc Aghiasma rămasă la un râu curgător care este curat și să o pună în apa curgătoare. În acest fel, având în minte și în suflet această rațiune: prin această posibilitate se sfințește, de fapt, întregul curs al apei respective, iar cine se folosește de acea apă, fie că o bea, fie că se scaldă în ea, se spală de ea sau se atinge de ea, se sfințește și în acest fel Aghiasma își urmează cursul ei și rostul ei. Adică, rostul chiar se împlinește. Dar sunt și situații în care, spre exemplu, apa sfințită de la Botez o punem la rădăcina unui pom. Noi avem în curtea bisericii noastre un pom la care de ani de zile punem apa în care s-au botezat copiii noștri. Acesta devine, astfel, și un pom al amintirilor duhovnicești din viața oamenilor. Spre exemplu, acum, răspunzând acestei întrebări, cei care ascultă răspunsul meu și sunt din zona noastră, din parohia noastră, se vor gândi și își vor aminti unde este pusă Aghiasma în care s-au botezat el înșiși. Important este, deci, să ne purtăm cuviincios nu doar cu Aghiasma Mare, ci cu toate cele sfinte”.
Sigur că, prin tradiție, există și alte metode la fel de „corecte” din punct de vedere creștinesc prin care putem renunța la Aghiasma Mare din anii trecuți. Important de reținut este faptul că, având putere sfințitoare deosebit de mare și purtând în sine darurile minunate ale Duhului Sfant, așa cum am văzut la începutul acestui articol, Aghiasma Mare ne îndeamnă să îi acordăm cinstea și atenția care i se cuvine, iar acest lucru înseamnă să o ferim de orice loc și spațiu străin de duhul Bisericii, întinat sau pângărit în vreun fel.
Cu prilejul Marelui Praznic al Botezului Domnului, venim în sprijinul dumneavoastră cu câteva sugestii de cărți și obiecte religioase, utile atât pentru a învăța și a afla lucruri pe care poate nu le știam, despre folosul și importanța Aghiasmei, cât și pentru a păstra și a acorda acesteia cinstirea care i se cuvine. Click pe linkurile aflate sub imaginile de mai jos pentru detalii și comenzi:
Foto credit: epr.ro