Secrete din Sinaxare: De ce apare un diavol în icoanele Sfintei Iuliana din Nicomidia?

În tradiția Bisericii noastre, icoana nu este o simplă reprezentare artistică, ci o mărturisire de credință și o fereastră deschisă spre realitatea Împărăției lui Dumnezeu. Nimic din alcătuirea ei nu este întâmplător: fiecare chip, fiecare gest și fiecare element are rolul de a descoperi un adevăr duhovnicesc și de a chema privitorul la înțelegere și la rugăciune. Tocmai de aceea, unele icoane nu se lasă cuprinse dintr-o privire, ci cer o apropiere mai atentă și o lectură a sensurilor adânci pe care le poartă. Uneori, icoana chiar provoacă, punând înaintea credinciosului fel și fel de întrebări. Un astfel de caz îl reprezintă icoanele Sfintei Mucenițe Iuliana din Nicomidia, prăznuită în data de 21 decembrie, în care, alături de chipul curat al fecioarei mucenițe, apare în mod surprinzător și un diavol legat. Din ce motiv? Aflați în rândurile de mai jos!

Fiică de demnitar și muceniță a lui Hristos

Înainte de a răspunde la întrebarea provocatoare din titlu, haideți să reținem câteva detalii despre această aleasă muceniță a lui Hristos. Născută la sfârșitul secolului al III-lea într-o familie bogată și păgână din Nicomidia, Sfânta Iuliana era fiica lui African, demnitar roman apropiat de autoritățile imperiale. Epoca în care a crescut a fost una dintre cele mai întunecate pentru creștini, vremea împăraților Dioclețian și Maximian, când prigoana era ridicată la rang de politică de stat.

Deși înconjurată de cultul idolilor și de o educație păgână, Iuliana a ajuns, prin auzirea propovăduirii creștine, la cunoașterea Dumnezeului Celui adevărat. Credința ei s-a născut în taină, dar a crescut cu putere și limpezime, hrănită de rugăciune și de dorința unei vieți curate. Încă din copilărie fusese logodită cu Eleusie, senator păgân, iar apropierea nunții a devenit pentru ea o încercare grea, căci nu voia să se unească cu un om care slujea idolilor. Cu înțelepciune, dar mai ales cu multă hotărâre, Sfânta Iuliana a amânat căsătoria, punând condiții care, în cele din urmă, au dus la descoperirea credinței ei. Când Eleusie a ajuns eparh, ea i-a spus limpede că nu poate fi soția lui dacă nu se leapădă de zei și nu se botează în numele lui Hristos. Această mărturisire a stârnit mânia tatălui și a logodnicului, iar tânăra fecioară a fost supusă unor bătăi cumplite chiar de către cel care îi dăduse viață.

Dată pe mâna lui Eleusie, Sfânta Iuliana a fost judecată ca „neascultătoare” și „dușmană a zeilor”. A urmat un șir de chinuri greu de cuprins cu mintea: a fost spânzurată de păr, bătută fără cruțare, arsă cu fiare înroșite și aruncată în temniță, aproape moartă. Cu toate acestea, ea a răbdat cu o pace care i-a uimit pe cei de față, întărindu-se neîncetat în rugăciune și nădejdea în Dumnezeu.

Minunile săvârșite de Domnul prin ea – vindecarea rănilor, focul care nu o vătăma, curajul cu care înfrunta moartea – au dus la convertirea a sute de oameni din Nicomidia, care au primit botezul sângelui, fiind uciși pentru credința lor. În cele din urmă, Sfânta Iuliana, având doar 18 ani, și-a plecat capul sub sabie cu bucuria unei mirese care merge spre întâlnirea cu Mirele ceresc.

Diavolul din icoane

Deși Erminia lui Dionisie din Furna (manualul clasic de pictură bisericească, Ed. Sophia, București, 2000, p.193 – 21 decembrie) specifică doar faptul că Sfânta Iuliana trebuie înfățișată ca o tânără care s-a săvârșit prin sabie, canoanele bizantine permit și reprezentarea scenelor din viața Sfintei. Astfel, modul cel mai frapant și mai răspândit de a o recunoaște pe Sfânta Iuliana este cel preluat mai ales de iconografia occidentală, în care ea apare ținând un diavol înaripat legat cu un lanț, ca semn al biruinței.

Pentru privitorul neavizat, această prezență poate părea stranie sau chiar nepotrivită spațiului sacru al icoanei. În realitate, ea izvorăște dintr-un episod esențial al vieții sfintei și poartă un mesaj profund duhovnicesc. Așadar, în paginile Sinaxarului citim că, fiind aruncată în temniță și grav rănită după chinuri, Sfânta Iuliana se roagă fierbinte lui Dumnezeu să nu o părăsească și să o izbăvească, asemenea drepților din vechime. În această stare de slăbiciune, diavolul i se arată sub chip de înger de lumină, îndemnând-o să jertfească idolilor pentru a scăpa de suferințe, pretinzând că este trimis de Dumnezeu din milă pentru neputința ei trupească.

Simțind primejdia înșelării, Sfânta Iuliana nu primește cuvintele arătării, ci cere de la Dumnezeu discernământ și adevăr. Rugăciunea ei este ascultată: un glas dumnezeiesc o întărește, îi dezleagă legăturile și îi dă putere asupra celui ce o ispitea. Diavolul este silit să-și mărturisească identitatea și lucrarea, recunoscând că a fost trimis să o înșele, enumerând totodată rătăcirile pe care le-a adus oamenilor de-a lungul istoriei.

Prin puterea lui Dumnezeu, Sfânta Iuliana îl leagă și îl pedepsește pe diavol, rușinându-l și aruncându-l într-un loc de necinste. Apoi se înfățișează înaintea lui Elevsie complet vindecată, mărturisind că nu prin vrăjitorie, ci prin puterea lui Hristos a fost tămăduită și că atât el, cât și stăpânul său, diavolul, sunt biruiți.

Urmează noi chinuri: aruncarea în foc și în plumb topit, din care Sfânta scapă nevătămată, iar aceste minuni duc la convertirea a sute de oameni, care sunt uciși pentru credința lor. În cele din urmă, rușinat și neputincios, Elevsie o condamnă pe Sfânta Iuliana la moarte prin tăierea capului. Diavolul, deși reapare de la distanță, se teme de ea și fuge, iar Sfânta este dusă la locul muceniciei, unde își primește cununa prin moarte martirică, biruind atât prigoana văzută, cât și înșelarea nevăzută.

Așadar, episodul temniței din viața Sfintei Iuliana, preluat de iconografie, devine o adevărată teologie a luptei nevăzute: răul nu este biruit prin forță, ci prin adevăr; nu prin argument, ci prin rugăciune; nu prin voință omenească, ci prin Harul lui Dumnezeu. Iar icoana care o arată pe Sfânta Iuliana alături de diavolul legat nu este o imagine a conflictului, ci o mărturisire a ordinii dumnezeiești, în care lumina nu se luptă cu întunericul, ci îl risipește.

În preajma Slăvitului Praznic al Nașterii Domnului, aducem în atenția dumneavoastră cea mai frumoasă colecție din on-line a icoanelor Mântuitorului nostru Iisus Hristos, la cele mai bune prețuri – icoane potrivite atât ca dar și încununare a unui moment deosebit din viața celor apropiați, dar și dacă doriți, pur și simplu, să vă îmbogățiți colțul de rugăciune. Click pe linkurile aflate sub icoanele de mai jos pentru detalii și comenzi:

Icoana argintata – Mantuitorul Pantocaror 20×25 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-argintate-din-sfantul-munte-athos/21265-icoana-argintata-mantuitorul-pantocaror-20×25-cm.html
Icoana iconostas – Mantuitorul cu spini 33×51 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoana-metal-pe-lemn/16140-icoana-iconostas-mantuitorul-cu-spini-33×51-cm.html
Icoana argintata – Mantuitorul pe tron 34×42 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-argintate-in-rama-k1100-34×42-cm/14964-icoana-argintata-mantuitorul-pe-tron-34×42-cm.html
Triptic din argint – Mantuitorul Pantocrator 44×34 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/triptic-din-argint/20228-triptic-din-argint-mantuitorul-pantocrator-44×34-cm.html
Icoana argintata – Mantuitorul pe tron 25×30 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-argintate-in-rama-k1101-25×30-cm/14923-icoana-argintata-mantuitorul-pe-tron-25×30-cm-k1101-402.html
Icoana din argint – Mantuitorul Pantocrator 15×19 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-din-argint/20483-icoana-din-argint-mantuitorul-pantocrator-15×19-cm.html
Icoana argintata – Mantuitorul Pantocrator 12×16 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-argintate-pe-suport-plastic/11324-icoana-argintata-mantuitorul-pantocrator-12×16-cm.html
Icoana argintata – Mantuitorul Pantocaror 14×17 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-argintate-din-sfantul-munte-athos/21266-icoana-argintata-mantuitorul-pantocaror-14×17-cm.html
Icoana in rama – Mantuitorul Pantocrator 32,5×38 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoana-metal-in-rama/155-icoana-in-rama-mantuitorul-pantocrator-325×38-cm.html
Icoana imbracata in Vesmant – Mantuitorul din Kazani / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-imbracate-in-vesmant/552-icoana-imbracata-in-vesmant-mantuitorul-din-kazani.html

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.