În ordinea firească a vieții Mântuitorului nostru Iisus Hristos, după Nașterea Sa (25 decembrie) și praznicul Tăierii-împrejur, sărbătorit la șapte zile după Crăciun, pe 1 ianuarie, cel de-al treilea mare praznic, care încheie sărbătorile de iarnă, este Botezul Domnului sau „Boboteaza”, instituit în cultul Bisericii noastre în amintirea Botezului pe care Mântuitorul l-a primit din mâna Sfântului Ioan Botezătorul la apa Iordanului.
În cadrul Bisericii Ortodoxe, ziua de Bobotează este legată în mod direct de una dintre cele mai frumoase și fastuoase rânduieli. Este vorba despre Sfințirea cea Mare a apei, cunoscută în popor şi sub numele de „şfestanie” – termen slavon care înseamnă „luminare” sau „slujba luminării” deoarece mai demult, în această zi erau botezați catehumenii (candidații la Botez).
Ce este Aghiasma Mare?
Din punct de vedere etimologic, cuvântul „Aghiasmă” provine din termenul grecesc αγιάσμα, care denumește atât „apa sfințită”, cât și slujba propriu-zisă de sfinţire a ei, care se săvârșește doar de Bobotează. Slujba sfinţirii celei mari a apei poate fi oficiată fie după Sfânta Liturghie din ajunul Bobotezei, fie după Utrenia din ziua de 6 ianuarie sau, în cel mai întâlnit caz, după Sfânta Liturghie din ziua de Bobotează, când credincioşii o iau în diferite recipiente la casele lor și o păstrează pentru tot anul. Deosebit de important este să nu confundăm Aghiasma Mare, săvârșită numai de Bobotează, cu Aghiasma Mică, care poate fi săvârșită de către preot în orice altă zi a anului, având ca scop binecuvântarea credincioșilor, a caselor şi a gospodăriilor acestora, a fântânilor și a icoanelor etc. Spre deosebire de Aghiasma Mare, pe care o putem lua doar câteva zile după praznicul Bobotezei, după cum vom vredea în continuare, Aghiasma Mică poate fi consumată cu evlavie, după pravila de dimineață, în toate zilele de post, dar și în vreme de necazuri, ispite, nevoi sau grele suferinţe, spre tămăduire și mângâiere.
Când și cum consumăm Aghiasma de la Bobotează?
Din Aghiasma Mare vom gusta timp de opt zile, în fiecare dimineață, înainte de a lua Anafora și de a consuma orice alt aliment. De ce? Pentru că nimic nu este mai important decât această hrană spirituală care poate, după cum vom vedea în continuare, să cureţe sufletele şi trupurile, spre vindecarea tuturor patimilor noastre. Dacă în această perioadă de opt zile începând cu Praznicul Bobotezei ne și împărtășim cu Trupul și Sângele Mântuitorului, vom lua Aghiasma Mare imediat după Sfânta Euharistie.
Care sunt „beneficiile” ei duhovnicești?
Pe 6 ianuarie, în ziua de Bobotează, la slujba Aghesmei, care se săvârșește în cadrul Bisericilor noastre, preotul se roagă astfel, chemând Harul Sfântului Duh peste apa curată care stă dinaintea lui: „Şi-i dă ei harul izbăvirii şi binecuvântarea Iordanului. Fă-o pe dânsa izvor de nestricăciune, dar de sfinţenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtare a puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească. Ca toţi cei ce se vor stropi şi vor gusta dintr-însa să o aibă spre curăţirea sufletelor şi a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfinţirea caselor şi spre tot folosul de trebuinţă”.
Așadar, reținem că, în urma rugăciunii preotului și a tuturor ecteniilor pe care el le rostește, Sfântul Duh se pogoară asupra apei și, astfel, ea devine „izvor de nestricăciune, dar de sfinţenie”.
O bună cantitate din Aghiasma Mare sfințită la Bobotează se păstrează în biserici și mănăstiri, într-un vas special, numit Aghiazmatar, fiind folosită de către preot la o serie de slujbe și rânduieli specifice. Bunăoară, această apă sfinţită de Bobotează este utilizată la botezul copiilor, la sfinţirea bisericii şi a antimiselor, a Sfântului Mir, la binecuvântarea începerii semănăturilor, la sfinţirea Crucii şi a troiţei, a clopotului, a vaselor şi veşmintelor bisericeşti etc.
În loc de concluzie, un simplu gând: să încercăm să nu ratăm niciuna dintre cele opt zile în care putem consuma Aghiasma Mare și, mai mult decât atât, să nu considerăm această strădanie la care ne cheamă Biserica noastră ca fiind o „corvoadă” sau o piedică în calea tabieturilor noastre matinale. În calitatea noastră de creștin-ortodocși, bine ar fi să avem în minte un singur gând în preajma slăvitului praznic al Botezului Domnului: 8 dintre dintre cele 365 de zile ale anului care tocmai a început să le dedicăm sufletelor noastre și să punem, astfel, început bun și binecuvântat tuturor zilelor care vor urma.
Cu prilejul Marelui Praznic al Botezului Domnului, venim în sprijinul dumneavoastră cu câteva sugestii de cărți și obiecte religioase, utile atât pentru a învăța și a afla lucruri pe care poate nu le știam, despre folosul și importanța Aghiasmei, cât și pentru a păstra și a acorda acesteia cinstirea care i se cuvine. Click pe linkurile aflate sub imaginile de mai jos pentru detalii și comenzi:
Foto: Vali Vădănoiu