De ce nu se săvârșește Sfânta Liturghie pe 23 decembrie în acest an?

S-au dus aproape 40 de zile de post fără să realizăm, măcar, când și cum… Dacă în primele zile de post luam din odaie nuci, covrigi, mere și alte fructe pentru a ține postul autentic, așa cum era odinioară, acum pregătim toate acestea pentru a răsplăti colindul sfânt și bun care răsună la orice casă. De asemenea, conform tradiţiei Bisericii noastre, înaintea acestui mare praznic, preoţii merg în casele credincioșilor cu Ajunul, pentru a-i binecuvânta și pentru a se ruga împreună înaintea acestui moment special din istoria mântuirii noastre.

Un moment special, la finalul unei perioade deosebite. Căci, dacă primele săptămâni ale acestui post au fost mai ușoare, în ultima săptămână și mai ales în ultimele zile ale postului se recomandă să se țină un post mai intens, cu mâncare mai putină și mai simplă, cu rugăciune mai intensă, iar această schimbare se transferă – dacă putem spune așa – și în plan liturgic.

Mulți dintre noi, consultând calendarul ortodox pe care îl avem acasă, am văzut că în acest an, ziua de 23 decembrie, adică vinerea dinaintea Slăvitului Praznic al Nașterii Domnului este consemnată ca fiind zi aliturgică, adică zi în care este „oprită” săvârșirea Sfintei Liturghii în bisericile noastre. Ne întrebăm, evident, din ce motiv se modifică rânduiala liturgică în acest an și de ce anul trecut, bunăoară, nu s-a întâmplat acest lucru? Cu ce este mai special acest an din punct de vedere liturgic și tipiconal spre deosebire de anii trecuți? Răspunsul este unul relativ simplu, dar care merită prezentat pe larg. De aceea, vă invităm să-l descoperiți în rândurile de mai jos!

De-a lungul anului bisericesc există mai multe zile în care nu se săvârșește Sfânta Liturghie, numite „aliturgice”, sau „nonliturgice”. Este vorba despre zilele de miercuri și vineri din Săptămâna Brânzei, luni și marți din prima săptamână a Postului Paștelui, Vinerea Mare sau a Patimilor, vinerea dinaintea Crăciunului și cea dinaintea Bobotezei, când aceste praznice cad duminica sau lunea.

De ce nu se săvârșește Liturghia în Vinerea Crăciunului?

Dintr-un motiv simplu, care ține de Tipicul slujbelor Bisericii. Potrivit rânduielii, în ajunul Crăciunului se citesc în bisericile noastre „Ceasurile Împărăteşti” şi se săvârşeşte Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia. După cum știm, Ceasurile sunt patru slujbe relativ scurte din cadrul rânduielii de rugăciune zilnică și care marchează principalele momente (ceasuri) ale zilei (ceasul I, al III-lea, al VI-lea și al IX-lea). Ei bine, în ajunul praznicelor Nașterii Domnului și Botezului Domnului, precum și în Sfânta și Marea Vineri, slujba obișnuită a Ceasurilor fuzionează și este înlocuită de slujba mai solemnă a Ceasurilor Împărătești. Termenul acesta de „împărătesc” are și o explicație interesantă: pentru că pregăteau toată suflarea creștină pentru prăznuirea celor mai importante sărbători, în vechime, în lumea bizantină, la slujbă participau şi împăraţii, iar la noi se aduna în biserică toată familia domnească. În cadrul acestei rânduieli sunt rânduite spre citire mai multe profeţii din Vechiul Testament privind Naşterea Domnului.

Revenind la explicația noastră, dacă Ajunul Nașterii Domnului cade într-o zi de sâmbătă sau duminică (așa cum se întâmplă și în acest an, 2022), slujba „Ceasurilor Împărăteşti” se mută în vinerea dinainte, această zi devenind automat „zi aliturgică”, adică zi în care nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie. De asemenea, bine de știut este și faptul că, în anii în care Ajunul Crăciunului cade în zilele de luni până vineri, în ziua de ajun se va săvârşi Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, iar în ziua praznicului se va săvârşi cea a Sfântului Ioan Gură de Aur. Dacă ajunul va cădea, însă, într-o zi de sâmbătă sau duminică, în ziua de ajun va fi săvârşită Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar în ziua praznicului se va săvârşi Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia.

Trecând de la planul acesta tipiconal, cu accente mai „tehnice”, să zicem, Sfânta Liturghie este un moment de bucurie care ne amintește tuturor de Împărăția Cerurilor, căci auzim glasul Domnului care spune, prin preoții Bisericii: „Luați, mâncați, acesta este Trupul Meu” și „Beți dintru acesta toți, acesta este Sângele Meu”. Astfel, dacă Ajunul cade sâmbăta, vinerea dinainte de Ajun devine o zi de postire, în care lăsăm bucuria comuniunii pentru ziua următoare, ziua de sâmbătă, și pentru ziua Nașterii Domnului, bucuria liturgică nefiind potrivită cu starea de ajunare.

Pe de altă parte, ajunarea aceasta este pe deplin „anulată” odată cu ziua de 25 decembrie, căci potrivit tradiției, în perioada cuprinsă între Crăciun și Bobotează nu se fac îngenuncheri și plecăciuni. Obiceiul este unul foarte vechi, fiind consemnat chiar și în Mineul pe decembrie, la sfârşitul slujbei Naşterii Domnului, ca o expresie sinceră și vizibilă a bucuriei Naşterii Domnului: „Să se ştie că, de la Naşterea Domnului Hristos şi până la Sfânta Lui Arătare (Boboteaza), nu este post nicidecum şi nici plecări de genunchi nu se fac în biserici şi nici în chilii”.

În loc de concluzie, două lucruri pe care ar trebui să le reținem: mai întâi, să fim înțelepți și să nu acuzăm Biserica de „invenții” sau de intervenții recente asupra slujbelor dinaintea Crăciunului. Rânduiala zilelor aliturgice este una foarte veche, statutată în multe tipice monahale și respectată întocmai până în zilele noastre. Apoi, apropo de ceea ce am consemnat în fragmentul precedent, de dorit ar fi ca în cazul în care vedem, la slujbele din cele trei zile de Crăciun, credincioși care îngenunchează la ieșirea cu Sfintele Daruri, la momentul prefacerii Sfintelor Daruri sau la Crez, să nu le facem observații, spunându-le că nu respectă canoanele și recomandările tipiconale. Poate că, pentru unii dintre ei, acela este primul contact cu biserica, iar o astfel de atitudine i-ar marca profund. Să-L lăsăm pe Hristos să se „ocupe” de judecarea acestor lucruri. E Singurul care vede sufletul și inima curată a omului, dincolo de ceea ce este fizic, aparent și palpabil.

Vă invităm să descoperiți pe site-ul nostru o selecție de volume și icoane ale Mântuitorului, potrivite atât pentru colțul dumneavoastră de rugăciune, cât și spre a fi oferite în dar celor apropiați cu prilejul acestui Mare Praznic. Click pe linkurile aflate sub imaginile de mai jos pentru detalii și comenzi!

Icoana metal – Nasterea Domnului 19×24 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoana-metal-pe-lemn/17629-icoana-metal-nasterea-domnului-19×24-cm-k104-204.html
Traditii legate de Nasterea Domnului – A. Pascu / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/alte-carti-diverse/16627-traditii-legate-de-nasterea-domnului-a-pascu.html
Nasterea Domnului (Cartea cuprinde cele mai importante evenimente din istoria mantuirii legate de Nasterea Domnului) / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/religioase/19246-nasterea-domnului.html
Icoana metal – Mantuitorul Pantocrator 7,5×8,5 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-antichizate-pe-lemn-xpa/11141-icoana-metal-mantuitorul-pantocrator-75×85-cm.html
Icoana argintata – Mantuitorul Pantocrator 12×16 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-argintate-pe-suport-plastic/11324-icoana-argintata-mantuitorul-pantocrator-12×16-cm.html
Icoana argintata – Mantuitorul Pantocrator 16×19 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-argintate-pe-lemn-pa/10891-icoana-argintata-mantuitorul-pantocrator-16×19-cm.html
Icoana in rama – Mantuitorul Pantocrator 32,5×38 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoana-metal-in-rama/155-icoana-in-rama-mantuitorul-pantocrator-325×38-cm.html
Icoana imbracata in Vesmant – Mantuitorul din Kazani / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-imbracate-in-vesmant/552-icoana-imbracata-in-vesmant-mantuitorul-din-kazani.html
Icoana in rama – Mantuitorul cu Spini 40×50 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoana-metal-in-rama/54-icoana-in-rama-mantuitorul-cu-spini-40×50-cm.html
Icoana metal – Mantuitorul Pantocrator 15,5×18 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-antichizate-pe-lemn-xpa/11125-icoana-metal-mantuitorul-pantocrator-155×18-cm.html
Icoana iconostas – Mantuitorul cu spini 33×51 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoana-metal-pe-lemn/16140-icoana-iconostas-mantuitorul-cu-spini-33×51-cm.html
Icoana argintata – Mantuitorul pe tron 34×42 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-argintate-in-rama-k1100-34×42-cm/14964-icoana-argintata-mantuitorul-pe-tron-34×42-cm.html
Icoana argintata – Mantuitorul Pantocrator 47×56 cm / Click aici pentru detalii și comenzi: https://www.bizanticons.ro/ro/icoane-argintate-mari/10877-icoana-argintata-mantuitorul-pantocrator-47×56-cm.html

Foto: basilica.ro