Suntem aproape la jumătatea lunii august. Mai sunt doar câteva zile din acest Post al Adormirii Maicii Domnului… puține zile de priveghere și vom auzi iarăși, la ceas de seară, versurile care reușesc în fiecare an să ne emoționeze atât de profund: „În mormânt Viață/ Ai fost pus, Hristoase,/ Și-a vieţii Maică-acum intră în mormânt/ Și se mută la viața cea de sus”.
Din cei dintâi ani ai copilăriei și până astăzi, când munca și grijile ne-au dus departe de obârșii, purtăm cu toții în inimi acea imagine: Sfântul Epitaf – pânza care are pe ea icoana Adormirii Maicii lui Dumnezeu pe sub care trec credincioşii – este scos deja în mijlocul bisericii alături de Sfânta Cruce, flori multicolore și smerite le împodobesc, iar mulțime de oameni vin să cânte îngroparea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Până atunci, însă, mai avem câteva zile de post. Iar dacă acum câteva zile v-am spus de ce Postul Adormirii Maicii Domnului durează mai mult cu o zi în acest an, de această dată ne-am gândit să vă aducem înainte câteva informații legate de apariția acestui post de la începutul lunii august. Detalii, în rândurile de mai jos!
Postul apărut în secolul al V-lea
Să răspundem la cele două întrebări pe rând. Legat de perioada istorică în care a apărut Postul Sfintei Mării, Părintele Ene Branişte, fostul mare profesor de teologie liturgică, subliniază în volumul său intitulat „Liturgica generală” faptul că, în ceea ce privește vechimea postului, acesta este cel mai nou dintre cele patru posturi de durată din cadrul Bisericii noastre. Originea lui trebuie căutată, probabil, prin secolul al V-lea, când cultul Maicii Domnului a început să cunoască o dezvoltare mai mare și când sărbătoarea Adormirii ei a început să capete o mai mare importanță.
Cultul Maicii Domnului a cunoscut o dezvoltare semnificativă în secolul al V-lea din mai multe motive. Mai întâi, Conciliul de la Efes din anul 431 a jucat un rol crucial. La acest conciliu, Maica Domnului a fost declarată oficial „Theotokos” (Născătoarea de Dumnezeu). Această proclamare a confirmat și a întărit importanța Fecioarei Maria în teologia creștină, stabilind clar că cele două naturi, umană și divină, au fost unite ipostatic într-o singură persoană a lui Isus Hristos. Titlul de „Theotokos” a fost un punct central în combaterea ereziei nestoriene, care separa natura divină și umană a lui Hristos. Apoi, s-au dezvoltat numeroase sărbători închinate ei, cum ar fi Bunavestire, Nașterea Maicii Domnului, Intrarea în Biserică și, desigur, Adormirea Maicii Domnului. Totodată, dezvoltarea și răspândirea icoanelor Maicii Domnului au jucat un rol important în întărirea evlaviei și, nu în ultimul rând, o contribuție majoră au avut-o Sfinții Părinți ai Bisericii, precum Sfântul Chiril al Alexandriei și Sfântul Ioan Damaschin, care au scris extins despre Fecioara Maria, subliniind rolul ei în planul mântuirii. Aceste scrieri au influențat profund teologia și spiritualitatea creștină, „promovând” – dacă putem să ne exprimăm astfel – cultul și cinstirea Maicii Domnului.
Luca Crysoverghi și Postul Sfintei Mării
Legat de modul în care a apărut Postul Sfintei Mării, sunt câteva detalii care merită a fi reținute. Mai întâi, trebuie să menționăm că, așa cum s-a întâmplat cu Postul Nașterii Domnului, dar și cu cel al Sfintelor Paști, nici perioada din an, nici durata și nici modul de postire nu erau uniforme în toată lumea creștină. Spre exemplu, credincioșii din Antiohia posteau o singură zi (pe 6 august), alții mai multe zile (4 zile la Constantinopol, 8 zile la Ierusalim). În Răsărit, oamenii posteau în luna august, de aceea postul era numit și „Postul lui august”, iar în Apus, unii posteau în septembrie (cum se face și astăzi), în timp ce alții nu posteau deloc, considerând că sărbătoarea Adormirii este o zi de mare bucurie, deoarece Maica Domnului a trecut de la amăraciunea pământească la bucuria cerească, unde se află aproape de Fiul ei iubit.
Data și durata postului au fost uniformizate în toată Ortodoxia abia în secolul al XII-lea, la Sinodul Local din Constantinopol, ținut în 1166, sub patriarhul ecumenic Luca Crysoverghi (Hrisoverghi). Termenul teologic de „sinod” provine din cuvântul grecesc σγνοδος, care înseamnă „adunare”, înțelegând că acesta presupune adunarea unei comunități a Bisericii pentru a decide asupra unor subiecte de doctrină sau administrative ale acelei comunități.
Despre Luca Crysoverghi reținem că a fost Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului în secolul al XII-lea, ocupând această funcție între anii 1156 și 1169. În timpul patriarhatului său, Biserica Ortodoxă a traversat o perioadă de consolidare doctrinară și liturgică. Acest sinod a avut ca scop condamnarea poziției lui Dimitrie din Lampi, localitate din Frigia, despre legătura dintre Fiu și Tatăl Ceresc din Sfânta Treime, dar și rezolvarea divergențelor legate de practicile de postire din diferitele părți ale lumii ortodoxe.
Astfel, existența Postului Sfintei Mării – așa cum îl știm noi astăzi – se datorează patriarhului Luca Crysoverghi și Sinodului Local din Constantinopol. De atunci și până astăzi, postul începe la 1 august și durează 14 sau 15 zile, până la Sărbătoarea Adormirii (15 august), așa cum se practica deja în unele locuri. Postul începe în seara zilei de 31 iulie, iar dacă această dată cade miercurea sau vinerea, începe cu o zi mai devreme; de asemenea, postul se prelungește și în ziua sărbătorii dacă aceasta cade miercurea sau vinerea, făcându-se dezlegare la untdelemn, pește și vin.
Sfântul Simeon al Tesalonicului ne îndeamnă să respectăm cu toții acest post închinat Maicii Domnului, arătând că el este necesar pentru a cinsti şi mai mult cele două mari praznice care cad în această perioadă, adică Schimbarea la Faţă şi Adormirea Maicii Domnului, căci „primul dintre acestea ne este pricinuitor de lumină, iar al doilea, pricinuitor de milostivire şi solire pentru noi”.
În loc de concluzie, un singur gând sau, mai degrabă, o recomandare valabilă pentru fiecare dintre noi: dacă aproape la finalul fiecărei zile ne rezervăm câteva (zeci de) minute ca să ne relaxăm, privind un film sau ascultând muzică, oare la finalul Postului închinat Maicii Domnului, în seara zilei de 14 august, nu se cuvine să înlocuim „rutina zilnică” cu o altă cântare? Oare ce ar alege Maica lui Dumnezeu dacă ar fi în locul nostru? Să aducem, deci, mulțumirea noastră Preasfintei Născătoare de Dumnezeu pentru toate darurile și bucuriile din viața noastră, în seara dinaintea mutării sale la Ceruri, rugându-ne în această zi specială precum înaintașii noștri odinioară: „Mergi la cer si te aşază, lângă Fiul tău ceresc, și de-acolo priveghează, peste cei ce te iubesc. De dureri și de primejdii, tu ne scapă orişicând, iar în braţele nădejdii, tu ne ține pe pământ!”.
Cu prilejul Adormirii Maicii Domnului, ultimul praznic împărătesc din cursul anului bisericesc, vă așteptăm pe site-ul nostru, www.BIZANTICONS.ro, să descoperiți una dintre cele mai deosebite colecții de icoane ale Maicii Domnului. Pentru a plasa o comandă, apăsați click pe linkurile aflate sub icoanele de mai jos, selectate de echipa Bizanticons Art cu ocazia acestei mari sărbători a Ortodoxiei:
Foto credit: www.basilica.ro